מועצה אזורית קדומים - עמוד הבית

הרשמה
לימודים
תשלומים
סרטונים

עליה לא' או הישארות בגן?

 עליה לא' או הישארות בגן? (דוד יפין)

צביקי בן החמש (שם בדוי לדמות בדויה) לא רצה לגשת אל שולחן היצירה בגן. כל שכנועי הגננת לא העלו ולא הורידו –צביקי עמד איתן. הגננת של צביקי הופתעה, ילד נבון כמוהו, שבדרך כלל מתנהג יפה כל כך –מדוע הוא מסרב להתחיל בעבודה? ויותר מזה, מדוע הוא לא מוכן להסביר, לתת סיבה הגיונית להתייצבותו?  

כמה המבוגרים אוהבים הגיון, וכמה ילדי הגן ממעטים לספק אותו. אבל צביקי פשוט ראה את המשימה שהתבקשו ילדי הגן לעשות –ונרתע. כמה קשה לו לכתוב, לזהות את האותיות, לקרוא. וכמה לא נעים לו לראות חבריו מתקדמים, והוא הרגיל להצליח נשאר מאחור... והנה עכשיו הוא כבר משתולל בגן. הגננת שלו ניגשת אליו ומעניקה לו חיבוק חם ומרגיע. 

 

האם יוכל להסתדר בבית הספר? 

הורים וגננות מתלבטים בשאלת מוכנות ילדי גן חובה לכיתה א'. ובצדק. גני הילדים בקדומים (ובכלל) הם מקום של אווירה משחקית ומקבלת, הלימוד נעשה בנחת והגישה החינוכית נתונה לאך מעט לחץ של הספקים. לעומתם- בית הספר, שכבר מכיתה א' הוא מקום תובעני הרבה יותר. התלמידים נדרשים למשמעת, יכולת לשבת ולהקשיב ויכולת להתארגן עם משימות ושיעורי בית. הילד נדרש להסתגלות חברתית קשה יותר, ועמידה בביקורת מצד מורים וחברים. חלק מהילדים יוכלו לעמוד בכל אלה מיד אחרי גן חובה. אחרים יצליחו, אך הדבר יעלה להם במאמצים רבים, ואולי גם בתחושה של חוסר מסוגלות  ובירידה בבטחון העצמי. ויש מספר קטן של ילדים שיוכל לעמוד בדרישות אלה רק לאחר תקופה של הבשלה של שנה נוספת.  

 

איך מחליטים? 

ההחלטה האם להשאיר ילד בגן היא החלטה הדורשת שיקול דעת, שיש לבצע במהלך של חשיבה המתפרש כמעט על פני שנה שלמה, ושותפים בו הגננת של הילד, הוריו ופסיכולוג הגן. במהלך שנה זאת מתבוננים כל הגורמים הנ"ל בילד ובהתפתחותו, ומשתפים אחד את השני. יחד הם מתייעצים וחושבים מה הכוון המתאים. לעיתים, יש להודות, ההורים זקוקים  לזמן על מנת להבין מהם הצרכים האמיתיים של הילד ולפעול למענם בלי לחשוש מסטיגמה. לעיתים, ילדים עושים תהליכי התקדמות מואצים בפרק זמן קצר, והתמונה משתנה. בינתיים, הרשות המקומית תשמור מקום לילד בגן חובה וגם בכיתה א'.  

לקראת סוף שנת הלימודים, תיערך הערכה פסיכולוגית לילד (באישור ובשיתוף ההורים), ובהתאם לה ובהתייעצות משותפת תתקבל ההכרעה. במקרה של חילוקי דעות, תיערך ישיבה משותפת לקבלת החלטה מוסכמת. אם גם בסופה לא תהיה הסכמה –יכריעו ההורים, להוציא מקרים חריגים של ילדים בסיכון. בכל מקרה, ההורים אחראים ליידע את הרשויות לגבי ההחלטה הסופית. 

 

 

על פי מה מחליטים? 

רצףההתפתחותאצלכלהילדיםהואזהה, אךקצבההתפתחותשונהמילדלילד.

בדרךכללרובהילדיםמגיעיםלמצבבוהםמוכניםלכתה א'אחריגיל6, אולםלכלילד ישקצבהתפתחותמשלו. בנוסף, ילדיכוללהיותבשלבתחוםמסויםאךלאבאחר.

למעשה,המוכנות או הבשלות זוהייכולתהילדלעמודבדרישותוציפיותביתהספר, כגון: ישיבהבמנוחהבמשךמספרשיעורים זו מטלהשדורשתסיבולתשרירים.יכולתלהתרכזולעקובאחרידבריהמורה, יכולתלהביןולבצעהוראות, ויכולתלשלוטבעפרון ,לכתובולהעתיקמהלוחלמחברת (מוטוריקה עדינה).

כחלק מתהליך קבלת ההחלטה תתבצע הערכה פסיכולוגית ע"י פסיכולוג הגן. תפקיד ההערכה הוא לוודא שהילד הוא בעל יכולות וביצועים המתאימים לנדרש בגילו בתחומי התפקוד השונים.  

כדי לסבר את האוזן נביא כאן רק כמה דוגמאות . בתחום הגופני מוטורי נדרשות כמה יכולות בסיסיות, למשל יכולת לאחוז בעפרון באופן בשל ונכון, שליטהבקו, לחץ, ויסות ודיוקבעיצובאות. בתחום השפתי נדרשות יכולות כגון אוצר מילים רחב, יכולות הבנה של תוכן, הכרת האל"ף-בי"ת ויכולות הבעה ותקשורת בין אישית. בתחום תפקודי הלמידה יזדקק הילד ליכולת התמדה וקשב, ארגון ותכנון. בתחום הרגשי והמשפחתי, הילד צריך להיות מוכן ופנוי ללמוד. כמו כן הוא צריך להיות מסוגל לעמוד בתסכול של אי הידיעה, לדעת לחכות לתורו, להתאים את עצמו לסדר יום מובנה, ולהתמודד עם מצבים של הישגיות ותחרותיות.

ישנם שיקולים נוספים הנלקחים בחשבון- ילד תאום או ילד שיש לו אח/ות בשנתון צמוד, חברת הילדים איתה הוא נמצא, תאריך הלידה (האם הוא צעיר או בוגר ביחס לשנתון) והממדים הפיזיים. גם הניסיון של ההורים עם אחים ומכרים שעלו או הושארו יילקח בחשבון, ובנוסף המלצות של גורמים מקצועיים נוספים אם ישנם כאלו, שמכירים את הילד נלקחות אף הן בחשבון בתהליך ההחלטה.   

כאמור ההחלטה היא תהליך משותף והובאו כאן רק חלק מהדרישות וממערכת השיקולים. אין צורך להבהל –רק לחדד את הפוקוס על הילדים, ובינתיים, עד לקבלת ההחלטה, לקדם אותם במה שאפשר, בכל התחומים ובעיקר להנות מההורות ומהקשר עם הילדים 

בהצלחה. 

 

 

 

דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד